Een aantal gemeenten vragen om verkooptransacties in het Digitaal Opkopersregister te registreren. Die registratie houdt in, dat de gegevens van de koper worden toegevoegd aan de eerdere inkooptransactie.
Door deze handelingen krijgt het product de status 'overgedragen', waardoor duidelijk is dat het product niet meer in de winkel aanwezig is.
De DOR koppeling kan verkooptransacties registreren, onder voorwaarde dat eerdere inkooptransacties, ook via de koppeling zijn geregistreerd. Alleen in dat geval, weet de koppeling aan welke transacties de verkoopgegevens moeten worden toegevoegd.
Inkooptransacties die eerder via de website handmatig zijn ingevoerd, zijn niet bekend in de koppeling. Voor die transacties moeten de verkoopgegevens handmatig worden bijgewerkt.
Verkoopprijs
In PandVision kan met een instelling aangegeven worden dat de verkoopprijs van het product altijd als 0,00 geregistreerd wordt.
Legitimeren door koper
Het Digitaal Opkopersregister biedt mogelijkheden om de identiteit van de koper te registreren. Maar de koper van uw producten heeft daar misschien geen behoefte aan. Dat hoeft namelijk in de supermarkt en bij de benzinepomp ook niet.
In PandVision is het mogelijk om persoonsgegevens en identificatie van de koper vast te leggen. In dat geval worden de deze gegevens geregistreerd in het Digitaal Opkopersregister.
Maar er is geen wettelijke grondslag voor die legitimatie en voor de winkelier bestaat er geen aanmerkelijk belang. In het kader van de privacy wet is het niet wenselijk om deze gegevens te registreren.
PandVision staat toe om een verkoop zonder registratie van persoonsgegevens af te wikkelen. In dat geval worden de gegevens van uw 'Balieklant/passant' overgedragen aan het Digitaal Opkopersregister. Meestal zijn dat de gegevens van de eigen winkel.
Het invullen van de verkoopinformatie kan door uw gemeente verplicht zijn gesteld! Raadpleeg bij twijfel de APV van uw gemeente.