×
Menu
Index

Voorbereidingen Digitaal Opkopersregister (DOR)

Internet

Het Digitaal Opkopersregister wordt via internet benaderd. Daarom is een internetverbinding nodig voor het registreren van mutaties.
 

Toegang Digitaal Opkopersregister

Voor toegang tot de webservice van het Digitaal Opkopersregister, wordt door de Landelijk Functioneel Beheerder Stopheling & Digitaal Opkopersregister een 'sleutel' verstrekt. Deze 'sleutel' bestaat uit een drietal codes die in het configuratiescherm vastgelegd worden.
Indien gewenst kan QuickVision de aanvraag verzorgen.
 

Assortiment

Het Digitaal Opkopersregister is bestemd voor gebruikte (tweedehands) goederen en sieraden.
Feitelijk zijn dit alle zaken die u van een particulier inkoopt.
Nieuwe goederen en sieraden, ingekocht via een zakelijke transactie, hoeven niet in het Digitaal Opkopersregister te worden geregistreerd. Ook diensten diensten die u levert, vallen buiten de registratieplicht. In PandVision kunt u precies vastleggen, welke goederen met welke kenmerken geregistreerd worden.
 

Transactiebestand

PandVision zet alle transacties voor het DOR in het 'DorXML.xml' bestand. Om dit bestand te verwerken, moet de koppeling weten waar het staat. In het configuratiescherm, wordt vastgelegd, in welke map dit bestand te vinden is.
 

Legitimeren

Bij het inkopen van gebruikte goederen en sieraden, bestaat bij u als ondernemer een identificatieplicht van de aanbieder. Met het tonen van een geldig legitimatiebewijs, heeft de aanbieder zich gelegitimeerd.
Het Digitaal Opkopersregister vraagt om persoonsgegevens, het legitimatiebewijs, nationaliteit van het identiteitsbewijs en het identiteitsnummer van het bewijs.
 
Het legitimatiebewijs met bijbehorend nummer en eventueel de afgiftedatum en afgifteplaats, worden in PandVision vastgelegd.
 

Persoonsgegevens voor het DOR

Het Digitaal Opkopersregister controleert of de transactie alle gegevens bevat, die voor registratie noodzakelijk zijn. Voor de registratie van een inkooptransactie, worden de volgende persoonsgegevens gevraagd:
 
 
Bovenstaande gegevens, worden samen met de kenmerken van het ingekocht goed, aangeleverd voor registratie in het digitaal opkopersregister.
 

Stambestanden

Het DOR beschikt over een aantal tabellen met informatie over producten, materiaalsoorten etc.. Deze tabellen worden geïmporteerd in de DOR koppeling. De  informatie in deze bestanden wordt gebruikt bij de registratie van transacties.